ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


Οι Καθημερινές Δραστηριότητες και η χρησιμότητά τους

Παρουσιολόγιο

Το πρωί, όταν τα παιδιά μπαίνουν στην τάξη τους, ψάχνουν βρίσκουν το καρτελάκι που γράφει το όνομά τους και το βάζουν στο παρουσιολόγιο δηλώνοντας μ΄ αυτό τον τρόπο την παρουσία τους
Η καθημερινή αναζήτηση του ονόματος από το παιδί, είναι η πιο σημαντική δραστηριότητα και αυτή που θα βάλει τα θεμέλια για την γραφή και την ανάγνωση.
Παλαιότερα υπήρχε η αντίληψη από τους παιδαγωγούς ότι για την εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής, το παιδί έπρεπε να είναι σε θέση να διακρίνει σωστά με την ακοή, να διακρίνει σωστά με την όραση, έπρεπε να μάθει να κρατά το μολύβι και να σχηματίζει τα κατάλληλα σημάδια. Αυτό ήταν όλο. Η σκέψη ακολουθούσε αργότερα αφού το παιδί είχε κατακτήσει την τεχνική. Στην προσπάθεια κατάκτησης της τεχνικής έδιναν στα παιδιά, να αντιγράφουν ατέλειωτες σελίδες με γράμματα, προτάσεις, κείμενα. Στην αντιγραφή όμως δεν υπάρχει ούτε σκέψη ούτε νοηματοποίηση. 
Εδώ πρέπει να θυμηθούμε ότι η γραφή είναι ένα πολιτιστικό αντικείμενο και όχι εκπαιδευτικό. Ότι η γραφή είναι σημαντική στο σχολείο, γιατί είναι σημαντική έξω από το σχολείο και όχι για άλλους λόγους.
Σήμερα σε συνέχεια της εργασίας που έχει πραγματοποιηθεί στο ερευνητικό πεδίο, η ανάγνωση και η γραφή θεωρούνται διαδικασίες ενεργού σκέψης για την κατασκευή νοήματος, για την κατανόηση και την παραγωγή μηνύματος. Σε αυτό το πλαίσιο έχει διαμορφωθεί η πεποίθηση ότι, δίνοντας από πολύ νωρίς ευκαιρίες στα παιδιά να έρχονται σε επαφή με το γραπτό λόγο, ενισχύουμε τις δυνατότητές τους για την κατάκτησή του.
Μια από αυτές τις ευκαιρίες είναι και η καθημερινή αναζήτηση του ονόματος από τα παιδιά. Τα παιδιά καθώς ψάχνουν το όνομά τους ανάμεσα στα άλλα ονόματα αναγνωρίζουν, το αρχικό γράμμα του ονόματος τους, το αρχικό γράμμα από ονόματα φίλων τους, το τελικό γράμμα ( αγορίστικα ονόματα -ς- και κοριτσίστικα -α-), γράμματα μέσα ή στο τέλος του ονόματος που είναι πιο σπάνια π.χ. Ραφαήλ Κάστωρ , ταυτίζουν το αρχικό γράμμα (γράφημα) με την φωνή του (φώνημα) και εξελικτικά μαθαίνουν τα γραφήματα και τα φωνήματά του αλφάβητού μας.

Ημερολόγιο - Καιρός

 Η μέρα μας ξεκινάει με μια ζεστή καλημέρα απ' όλους και στην συνέχεια αναφορά στην ημέρα που έχουμε π.χ. (Δευτέρα, Τρίτη κ.τ.λ.), ποια μέρα του μήνα διανύουμε (1η, 2η, 3η κ.τ.λ.), ποιο μήνα (Σεπτέμβριο, Οκτώβριο κ.τ.λ.), σε ποια εποχή ανήκει ο μήνας, ποιο έτος έχουμε και τέλος τι καιρό έχουμε.
Ολοκληρώνουμε την πρώτη αυτή επαφή μας με συζήτηση στην ομάδα. Συζητάμε πως περάσαμε το Σαββατοκύριακο, αποφασίζουμε από κοινού το θέμα που θα ασχοληθούμε και γενικότερα συζητάμε ότι μας απασχολεί. (διάρκεια 30΄ με 45΄ λεπτά )
 Η δραστηριότητα αυτή είναι καθημερινή και βοηθάει τα παιδιά να αντιληφθούν διαισθητικά το χρόνο. Την απάντηση στην ερώτηση <<τι μέρα έχουμε>> τα παιδιά την αναζητούν από το ημερολόγιο της τάξης καθώς η νηπιαγωγός τους δείχνει τον τρόπο που πρέπει να σκεφτούν και να εργαστούν.
Επίσης τα βοηθάει να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το εγγράμματο κόσμο, να αντιληφθούν ότι αυτό που λέμε μπορούμε και να το γράψουμε, να έρθουν σε επαφή με τους αριθμούς και τέλος τα βοηθάει να προσέχουν και να παρατηρούν καθώς συμμετέχουν τα ίδια.

Γωνιές

Είναι χώροι απλοί, που ο καθένας τους έχει συγκεκριμένο θέμα λειτουργίας και είναι εξοπλισμένος με το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό. Το παιχνίδι στις γωνιές αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι στο καθημερινό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.
Οι γωνιές που έχουμε στο νηπιαγωγείο μας είναι: η γωνιά της βιβλιοθήκης, του οικοδομικού υλικού, της συζήτησης, της ζωγραφικής, του καβαλέτου, του κουκλόσπιτου, του μαστορέματος, παιχνίδι με τα πλαστοζυμαράκια, του μπακάλικου και η γωνιά των επιτραπέζιων παιχνιδιών και πάζλ. Το παιχνίδι στις γωνιές δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να συναναστραφούν με τους άλλους με σκοπό να σχεδιάσουν, να συμφωνήσουν, να διαφωνήσουν, να διαπραγματευτούν, να εντοπίσουν προβλήματα και να προσπαθήσουν να βρουν λύσεις, να ταχτοποιούν, να διατηρούν ή να τροποποιούν το χώρο που έχουν στην διάθεσή τους ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους, να ενθαρρύνονται να εξερευνούν τα υλικά αλλά και τις σχέσεις τους με τους συνομηλίκους τους και τους ενηλίκους, να φαντάζονται και να δημιουργούν.
   Οι γωνιές ενοποιούν τη μάθηση με τον καλύτερο τρόπο και επιτρέπουν να αναπτυχθεί ένα πρόγραμμα  που σέβεται τις δυνατότητες και τον προσωπικό ρυθμό του κάθε παιδιού. Στο πλαίσιο του παιχνιδιού στις γωνιές συνδέεται αβίαστα το περιεχόμενο διαφορετικών μαθησιακών περιοχών και δίνονται στα παιδιά ευκαιρίες για αυτόνομες δραστηριότητες και αλληλεπίδραση. Στις γωνιές κάθε παιδί επιλέγει να δουλέψει ατομικά, παράλληλα ή σε συνεργασία με το φίλο του ή ως μέλος μιας μικρής ομάδας.

Μουσική Παιδεία από την Μουσικοπαιδαγωγό μας Νικολέτα

Καθημερινά τα παιδιά ανά τμήμα παρακολουθούν μια οργανωμένη μουσική δραστηριότητα από τις ακόλουθες
Μουσικά Παιχνίδια - είναι διάφορα μουσικά παιχνίδια όπως <<η μικρή Ελένη>>, <<γύρω-γύρω όλοι>>, <<περνά περνά η μέλισσα>> κ.ά. τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της μουσικής παιδείας καθώς προωθούν το ομαδικό τραγούδι και τη συνεργασία των παιδιών.
Μουσικοκινητικές Ασκήσεις & Παιχνίδια - πρόκειται για απλές μουσικές χορογραφίες που στοχεύουν κυρίως στην ακρόαση κομματιών και έχουν ως αποτέλεσμα τη γνωριμία των παιδιών, την εξερεύνηση μελών του σώματος, την εξερεύνηση του χώρου και τη γύμναση του σώματος.
Γνωριμία με τα Όργανα (Ορχήστρα) – η χρήση των μουσικών οργάνων είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αποκτήσουν τα παιδιά μουσικές εμπειρίες και να κατανοήσουν τη μουσική.
Σκοπός είναι ο πειραματισμός και η ανακάλυψη του ήχου των μουσικών οργάνων να οδηγήσει στην χρήση τους, στην κατανόηση του ρυθμού και τέλος στην δημιουργία μιας μικρής νηπιακής ορχήστρας. Μέσα στην ορχήστρα αναπτύσσεται το θάρρος, η πρωτοβουλία, η φαντασία, η δημιουργικότητα και η έκφραση του εσωτερικού κόσμου των παιδιών.
Μια ακόμη εμπειρία που θα έχουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια του έτους είναι η δημιουργία αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων.
Γνωριμία με τις Αξίες – γίνεται μόνο σε επίπεδο παιχνιδιού μια πρώτη επαφή με τις μουσικές αξίες μέσω της ζωγραφικής και μέσω της συλλαβικής αναπαραγωγής τους. Αποτελεί μέρος της μουσικής προπαιδείας που βοηθά στην καλύτερη χρήση των μουσικών οργάνων.
Ασκήσεις Αναπνοής – πρόκειται για την προετοιμασία για το τραγούδι . Προτού αρχίσει το τραγούδι κάνουμε ασκησούλες αναπνοής, προφέρουμε διάφορα σύμφωνα (κ, π, τα, σ, τσ, μπ), κάνουμε τις μέλισσες ζζζ…, τον αέρα που φυσάει φφφ… ή μιμούμαστε ήχους του περιβάλλοντος (ζώα, καμπάνες, αεροπλάνα κ.τ.λ.)
Τραγούδια – Κύριος σκοπός είναι η ευχαρίστηση των παιδιών όταν τραγουδούν και το ενδιαφέρον τους για το ομαδικό τραγούδι.
Παράλληλα όμως επιδιώκουμε να ανακαλύψουν τη φωνή τους ως εκφραστικό μέσο και να ανταποκρίνονται στη σωστή τονικότητα. Να συγχρονίζονται μεταξύ τους και να μπορούν να συντονίσουν το τραγούδι με κίνηση και ρυθμικά χτυπήματα (με όργανα ή με ηχηρούς χτύπους)
Τα οφέλη από την εκμάθηση τραγουδιού είναι πολλαπλά. Προκαλεί συζητήσεις, μεταδίδει γνώσεις, βοηθάει στην καλύτερη άρθρωση, ενώ ταυτόχρονα ασκεί την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και την προσοχή των παιδιών.
Μουσικά Παραμύθια – Διαβάζουμε κάποιες ιστορίες και στη συνέχεια τις ακούμε μόνο από τους ήχους των μουσικών οργάνων. Ακούμε τη μουσική και αναγνωρίζουμε τις σκηνές της ιστορίας π.χ. <<Μελωδιουπολη>>, <<Η Πιπίτσα Ταξιδεύει>>, <<ο Πέτρος και ο Λύκος>> κ.ά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου