ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ


Σχολικό έτος 2013 - 2014




Έναρξη σχεδίου εργασίας (project) "Tο καρναβάλι σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας"

Με κίνητρο το ενδιαφέρον των παιδιών για τις Αποκριές και τα μασκαρέματα αποφασίσαμε να γνωρίσουμε πως γιορτάζεται το καρναβάλι σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και να γνωρίσουμε τα ήθη και τα έθιμα μας.

Κατά τη διάρκεια ενός σχεδίου εργασίας τα παιδιά εμπλέκονται σε συλλογικές δραστηριότητες που ευνοούν την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία. Η μέθοδος διδασκαλίας project δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να αντιληφθούν και να αντιμετωπίσουν την τάξη ως κοινότητα. Το ήθος της κοινότητας δημιουργείται όταν αναμένεται από όλα τα παιδιά να συνεισφέρουν στη ζωή της ομάδας και ενθαρρύνονται σ' αυτήν τους την προσπάθεια, ακόμη και αν το επιτυγχάνουν με διαφορετικούς τρόπους το καθένα (Οδηγός Νηπιαγωγού Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. & Π.Ι.)


Επιλέξαμε το ζευγάρι, τους συγγενείς, τον παπά & τον κουμπάρο και αναπαραστήσαμε τον βλάχικο γάμο κατά την παράδοση. Ακολούθησε τρικούβερτο γλέντι σε βλάχικους ρυθμούς!


Η γριά συκού ήταν μια γερόντισσα στη Μεσσήνη που εξηγούσε τα όνειρα. Όταν ο Ιμπραήμ Πασάς και τα στρατεύματά του εγκαταστάθηκαν εκεί ζήτησε να του εξηγήσει ένα όνειρο που είδε. Η ερμηνεία του ονείρου προφήτευε την ήττα του Ιμπραήμ Πασά και εκείνος ενοχλημένος διέταξε το κρέμασμα της γριάς στη περιοχή της Κρεμάλας όπως ονομάζεται μέχρι σήμερα η συνοικία της πόλης της Μεσσήνης.


Το έθιμο αυτό χρονολογείται από την τουρκοκρατία. Οι Τούρκοι << έβαζαν στο μάτι >> τις όμορφες Κρητικοπούλες και πήγαιναν να τις κλέψουν από τον χορό που στηνόταν την ημέρα του γάμου τους.  Όμως δεν ήξεραν τι τους  περίμενε από τα αδέρφια και τον άντρα της νύφης.


Το έθιμο αυτό έχει σχέση με τις διονυσιακές γιορτές. Την περίοδο της οθωμανικής αυτοκρατορίας οι νέοι, που ήταν αντάρτες στα βουνά, την Αποκριά τριγύριζαν χορεύοντας από γειτονιά  για να γιορτάσουν και να διώξουν το κακό. Αφού ντυνόταν , μάζευαν το ΄΄μπουλούκι΄΄ με τον ήχο από τα ασημικά που φορούσαν στο στήθος και στην συνέχεια πήγαιναν να πάρουν τις νύφες-Μπούλες. Όταν έφταναν στην πλατεία έπαιρναν την άδεια από τον άρχοντα της πόλης και στην συνέχεια χόρευαν σε ζευγάρια. Τότε εμφανιζόταν ένας - δύο φιλήσυχοι Ναουσαίοι ντυμένοι Μπούλες, οι οποίοι έβγαζαν τις μάσκες  για να τους δει ο Τούρκος άρχοντας και να' ναι ήσυχος ότι δεν είναι αντάρτες. Αυτοί, θα βεβαίωναν τον Τούρκο άρχοντα ότι όλοι οι άντρες του μπουλουκιού είναι φιλήσυχοι Ναουσαίοι πολίτες και ότι είναι δύσκολο να βγάλουν τις προσωπίδες, γιατί χαλά το περίπλοκο δέσιμό τους. Όμως, κάτω από τις προσωπίδες κρύβονταν επαναστάτες που κατέβαιναν από το Βέρμιο, για να γιορτάσουν και αυτοί λίγο πιο ξένοιαστα τις μέρες της Αποκριάς ή να συγκεντρώσουν τρόφιμα και χρήματα για τον αγώνα της λευτεριάς. Φτιάξαμε λοιπόν τις μάσκες μας και αναπαραστήσαμε το έθιμο.

ΠΑΛΙΑΤΣΟΣ

Τα μικρούλια μας μαζί με τις κυρίες τους γνώρισαν, έπαιξαν, διασκέδασαν με τα έθιμα του τόπου μας.

Έμαθαν το τραγούδι του Παλιάτσου και όλοι μαζί το δραματοποίησαν.

Έφτιαξαν τα καπέλα των κουδουνοφόρων του Σοχού με χρωματιστές κορδέλες.

Οι κάτοικοι πίστευαν πως αν δεν πετύχουν τα καρναβάλια δεν θα έχουν καλή σοδειά και η χρονιά θα είναι δύσκολη

14 Φεβρουαρίου ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου αποφασίσαμε να δείξουμε την αγάπη μας φτιάχνοντας τα "γλυκά" λουλούδια της αγάπης να τα δώσουμε σ' αυτούς που αγαπάμε!!! Τα μικρούλια μας έφτιαξαν μια μεγάλη καρδιά!!!

Την ημέρα της Tσικνοπέμπτης ξεφαντώσαμε στη Neverland με πολύ μουσική και χορό και ως είθισται το τσικνίσαμε!

Η Αποκριά θέλει μασκαρέματα με έμπνευση και  φαντασία. Φτιάξαμε μάσκες, διακοσμητικά για το δωμάτιό μας αλλά και χαρταετούς για την Καθαρά Δευτέρα.

Οι αποκριάτικες δράσεις μας ολοκληρώθηκαν με το πάρτι στον παιδότοπο Dreampark όπου διασκεδάσαμε και χορέψαμε μασκαρεμένοι με τις εντυπωσιακές μας στολές. Και για να γλυκαθούμε, φτιάξαμε όλοι μαζί έναν τεράστιο κλόουν!

Τα μικρά μας προσέγγισαν βιωματικά την εποχή του Χειμώνα. Έφτιαξαν τον Βόρειο Πόλο και όλα τα ζώα που ζουν εκεί!




Σχολικό έτος 2012 - 2013


Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα <<ο εαυτός μου - το σώμα μου>>
Το όνομα μας είναι πολύ σημαντικό μια και είναι αυτό που μας ξεχωρίζει από τους άλλους. Είναι το κυρίαρχο στοιχείο της ταυτότητάς μας. Από την αρχή της χρονιάς βάλαμε το όνομά μας μαζί με τη φωτογραφία μας στα συρταράκια μας και στο παρουσιολόγιο της τάξης μας. Γράφαμε το όνομά μας στα φύλλα εργασίας, στις ζωγραφιές μας και όπου χρειαζόταν.
Αναγνωρίσαμε το όνομά μας και το συνθέσαμε με γράμματα της αλφαβήτας.
Παίξαμε τόμπολα με τα ονόματά μας
Περιγράψαμε τον εαυτό μας (εξωτερικά χαρακτηριστικά) στους άλλους.
Παρουσιάσαμε τον εαυτό μας στους συμμαθητές μας (ένα στοιχείο του χαρακτήρα μας). Αφού γνωρίσαμε και παρουσιάσαμε τον εαυτό μας φτιάξαμε τις ταυτότητές μας.
Γνωρίσαμε τα μέρη του σώματός μας, μάθαμε τραγούδια και παίξαμε παιχνίδια γνωριμίας με το σώμα μας.
Βρήκαμε φωτογραφίες από βιβλία και από το διαδίκτυο και ανακαλύψαμε τι κρύβεται μέσα στο σώμα μας.
Παρακολουθήσαμε το ταξίδι της τροφής μέσα στο σώμα μας και ανακαλύψαμε πόσο σημαντική είναι για την ανάπτυξή μας.
Συζητήσαμε για τις αισθήσεις μας και πειραματιστήκαμε. Παίξαμε το επιτραπέζιο παιχνίδι <<οι αισθήσεις μας>>
Αντιληφθήκαμε διαισθητικά ότι το σώμα μας πρέπει να το φροντίζουμε. Μιλήσαμε για την υγιεινή σώματος μας.
Εκτός από την καθαριότητα σημαντική είναι και η διατροφή μας. Μιλήσαμε για την υγιεινή διατροφή. Ξεχωρίσαμε τις τροφές ανάλογα τη προέλευσή τους, σε τροφές που παίρνουμε από τη φύση και σε τροφές που παίρνουμε από τα ζώα. Συζητήσαμε για το πρωινό γεύμα πόσο σημαντικό είναι και αποφασίσαμε τι πρέπει να περιλαμβάνει για να είναι υγιεινό. Συνθέσαμε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής και αντιληφθήκαμε τη χρησιμότητά της.
Η κυρία Νικολέτα μας οργάνωσε μια ευχάριστη έκπληξη. Με υλικά ανακύκλωσης φτιάξαμε μουσικά όργανα.
Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων επισκέψεων παρακολουθήσαμε την θεατρική παράσταση << η κοντορεβυθούλα >> στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου